الجديد

الفراخ البجاوى المصرية الفيومى

الفراخ البجاوى المصرية الفيومى من عصر الفراعنة القدماء الى اليوم وهى مازالت كما هى بشكلها ولون ريشها المميز وحيويتها وشراستها التى تظهر وقت اللزوم ضد اللى يتعدى عليها، ده غير طعمها الممتع الغنى جدآ بنكهة لذيذه صعب حد يقدر يقاومه.

الفراخ البجاوى المصرية الفيومى

مميزات الفراخ البجاوى

فيه حول العالم أنواع وفصائل كتير من الفراخ وكل نوع وفصيل ليه مميزاته وعيوبه، يعنى ممكن تلاقى نوع منتج جيد للبيض لكن لحمه غير جيد ونوع تانى لحمه كويس لكن غير منتج للبيض.

لكن الفراخ البجاوى المصرية زى ما ذكرنا فوق فيها كل المميزات دى منتجه للبيض، وبتضع فى السنة أكثر من 190 بيضة وطعم لحمها مميز جدآ جدآ، وضيف عليها كمان إن هى بتقدر تحمى نفسها من الطيور الجارحة والكلاب وأى حاجة تتعدى عليها.

وكل المميزات دى بيخلى الفراخ البجاوى فى دول كتير لها الأفضلية والأغلى فى السعر، زى أمريكا اللى فيها أكثر من 40 نوع فراخ من مختلف أنحاء العالم، لكن البجاوى هى أفضلهم وأكثرهم طلبآ وأغلاهم سعراً.

وحسب أخر الإحصائيات إن العالم بيستهلك حوالى 33 بليون كجم من لحم الدجاج وأكثر من 600 بليون بيضة كل عام.

والقيمة الغذائية للفراخ عامة بتعد مصدرا للبروتين عالي الجودة والأرخص تكلفة، والعناصر الغذائية الموجودة في االفراخ مماثلة للى موجودة في الأنواع التانية من اللحوم الحمراء والبيضاء.

بإستثناء أن لحم صدور الفراخ أقل في المحتوى الدهني وأعلى في الحمض النيكوتيني (أحد مكونات فيتامين ب المركب) مقارنة باللحوم الأخرى غير الدسمة.

هذا غير القيمة الغذائية للبيض اللى الأبحاث أكدت إن الكوليسترول الموجود فى البيض ملهوش تأثير على الكوليسترول داخل الجسم.

وعلى حسب إقتراح الجمعية الأمريكية للقلب إن الأفضل استهلاك حتي 4 وحدات من صفار البيض كحد أقصى فى الأسبوع كجزء من نظام غذائي متوازن.

وذلك لأن صفار البيض هو اللى بيحتوى على كل الدهون فى البيضة بعكس بياض البيض الخالى من الدهون تماماً، وده سبب من أسباب الأقبال على شراء البيض المبستر علشان بتقدر تحدد وتختار من بيض كامل مبستر أو صفار بيض مبستر فقط أو بياض بيض مبستر فقط.

وسواء لون البيضة أبيض أو أحمر فالقيمة الغذائية واحده مفهاش أى إختلاف، وسبب إختلاف لون القشرة هو نوع التغذية للفرخة.




حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-