الجديد

افضل 8 كتب تنمية بشرية حقيقية

هناك الكثير من الكتب التى تتناول مجال التنمية البشرية ، إلا أن هناك ثمانية كتب تنمية بشرية حقيقية تعد هى الأفضل من بين أغلب الكتب فى هذا الشأن، وهى كالآتى:

افضل 8 كتب تنمية بشرية حقيقية

انتصار السعادة – برتراند راسل

كتاب بيبحث فيه الفيلسوف العظيم اسباب السعادة العملية من خلال تجربته الحياتية الطويلة بشكل مبسط وباسلوب سلس للقارئ العادي وبعمق رائع ايضا متعودين عليه من راسل.

فكر بنفسك – ينتسن زونتجن

الكتاب عبارة عن تدريبات للتفكير الفلسفي، كل تدريب بيبدأ بحكاية تجربة لاحد الفلاسفة او لموقف ما ظهر فيه موضوع التدريب، انا شخصيا لقيت الكتاب ده افيد متين الف مرة من هراء ودجل التنمية والبرمجة البشرية لانه فعلا بيخلي العقل يشتغل جدا.

الاقتصاد العجيب – ستيفن ليفيت و ستيفين دوبنر

كتاب هيغير منظورك وعملية تفكيرك ككل لما تيجي تستقصي الحقيقة وراء ظاهرة ما، هيعلمك اهمية تحليل الظواهر والمواقف اللي بتقابلك عموما بشكل مختلف للوصول للحقيقة وراءها مش التوقف عند اسباب سطحية وغير حقيقية.

التفكير العملي – ادوارد دو بونو

بيقدم المؤلف في الكتاب ده شئ تقدر تسميه ال common every day life logic، فن التفكير وتحليل عمليات التفكير اللي بنقوم بيها كل يوم في حياتنا العادية وبيدعو الكاتب لتعلم التفكير كمادة اساسية من اجل حياة افضل وهوا شئ نجح فيه بدرجة كبيرة.

فن الحياة – سلامة موسي

الكاتب الرائع اللي عرفنا بكتباته علي نظرية التطور وكتير من الفكر الغربي بيقدم في الكتاب ده رؤيته وخلاصة تجاربه عن كيفية الحياة الجيدة، كتاب مش هتلاقوا فيه نصايح سخيفة ولا حكايات وهمية عن كيفية السعادة بالعكس هتلاقوا تجربة حياتية شيقة جديرة بالاطلاع عليها.

الرجل الذي حسب زوجته قبعة – اوليفر ساكس

كتاب بيحلل فيه العظيم اوليفر ساكس باسلوب ادبي وعلمي فذ بعض اغرب الامراض العصبية اللي قابلته وبيناقش الجانب الانساني للامراض دي وبيقدم مدخل انساني رائع للطب عموما، كتاب بيغير من منظور الانسان للحياة بشكل عام وللافضل في رأيي.

تعلم الحياة، سأروى لك تاريخ الفلسفة – لوك فيري

الفيلسوف الفرنسي الرائع لوك فيري بيقدم وجبة فلسفية ضخمة وسهلة وممتعة جدا في نفس الوقت، كتاب بيخليك تعيش الفلسفة مش بس تقراها وتفهمها، مهم جدا لتنمية عملية التفكير وتغيير الرؤية الحياتية عموما.

عالم تسكنه الشياطين – كارل ساجان

اغرب عنوان في هذه القائمة الا انه في رأيي كتاب تنموي من الدرجة الاولي، بيناقش فيه بروفيسور ساجان اسباب ظواهر غريبة وبيقدم تفسيرات عقلية علمية لخرافات كتير تم تقديسها بلا داعي، ضروري جدا لتعليم الرؤية العلمية والعملية للحياة عموما.




حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-